mandag 27. august 2012

Veien til førerkortet.

kjøreskole på tur
Etter et noe misslykket forsøk på sjåfør bestemte jeg meg for å ta saken i egene hender og ta lappen selv. Tiltross for at vi allerede har internasjonalt førerkort må man altså ta teori prøven på nytt igjen her. Jeg slipper heldigvis kjøreskole. Det er føreskole rett ved der vi bor. Jeg tror det er det farligste stedet i hele Shanghai. Her sitter de full bil gjerne med en lærer som røker eller sover. De stopper midt i veien, blinker til feil side eller kjører midt i veien. Det er jo ikke rart det er noen dårlige sjåfører her. Men teoriprøven må jeg ta. Denne gangen på google translate engelsk og masse spørsmål som ikke gir noe mening. Men før man kommer så langt som til teoriprøven må man gjennom nok en helsesjekk. Det å ha tilstrekkelig god nok helse til å kjøre bil er jo viktig, så da er det jo bare å stille opp. Denne gangen måtte jeg ha med meg en av sjåførene som jobber for Maretime til å følge meg, han måtte hjelpe til med å fylle ut et enormt skjemavelde og alt foregår på kinesisk, og det er ikke jeg så god på...
fra teorien
Nok en gang er det en lang gang med mange rom man må innom forskjellige poster, det er viktig å ikke være for feit til å kjøre så det startet med at jeg måtte veies, han som fulgte meg var med inn på alle rom. Spesielt veiing er jo hyggelig å ha med en fremmed mann på. Videre var det EKG, blodtrykk, og synstest. Jeg måtte også bevise at jeg kan bøye meg opp og ned, knytte hånda og slippe den opp igjen. Dette klart jeg med glans så da var det bare til å motivere seg til å lese 1500 spørsmål om veiforhold, førstehjelp og regler som ingen egentlig følger. Noe var ganske likt slik vi har det i Norge, mens andre var litt andreledes kan man si. Men det er tydlig at de som lager disse spørsmålene vet hvordan folk flest kjører her og prøver å få de til å slutte med det.
Da den store dagen endelig var her ble jeg nok en gang fulgt av samme mann. Da bar det opp på et stort rom med masse folk som satt å ventet på å få ta testen. Litt lengre bort er datamaskinene man tar testen på. Her skal det være stille. Rundt med satt folk og pratet, smårapa og koste seg med the mens de tok testen. En svarte tilogmed mobilen under prøven, og ble ganske sur da vakten snakket til han.
fra teorien


Jeg ble så lykkelig da jeg besto!! Han som fulgte meg fikk tilogmed en kos og ble nok litt flau over følelsesutbruddet mitt. Da bar det videre for å ta bildet til lappen. Det er hele tre stykker som har til jobb å klippe ut bilde, lime det på arket og stemple det. Jeg ble så satt ut av å være med på alt dette så da det marsjerte 10 bevæpnede vakter for vaktskifte inn på rommet i det jeg ble ropt opp klarte jeg bare å gå rett på de som kom marsjerende.Noe rød i kinnene fikk jeg skrevet under på alt og jeg kan nå kjøre i Kina:)

WATCH OUT!!!!


jenta med lappen2

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar