Som de fleste kanskje har fått med seg har vi fått oss bil
og Vegard fått lappen her i Shanghai. De fleste andre expat familiene her har
sjøfør som følger med bilen, men vi skal kjøre selv i den ganske så kaotiske
trafikken. Sjøførene her legger en ny dimensjon til det å være en dårlig
sjåfør! De kjører bestandig for fort, tuter, rygger på motorveien,stopper for å tisse, eller bæsje, skifter filer
ustanselig, vikeplikt er uhørt og blindsone eksisterer ikke- man ser den jo
ikke.... det er folk, sykler og mopeder i et evig virrvarr som aldri følger trafikkreglene og ikke ser ut til å ense at det er ca 20 millioner andre i denne byen som også skal frem og tror alle skal vike for de.
Vegard som førnøyd sjøfør |
rolig trafikk, men godt lastet lastebil. |
Jeg bestemte meg for at det å ha sjøfør kunne være en god
ide. Vi bor et stykke unna sentrum og det å komme seg rundt på en trygg måte
med en 2 åring er ikke så lett. Det å ha Kristian i en gammel taksi uten
sikkerhetsbelter og en sjøfør som jobber 24 timers skift er ikke så fristende. Røyking
i taksi er også helt vanlig, det er vel ikke det værste i denne settingen
kanskje.
Det viste seg å være litt vanskelig å få tak i en sjøfør da vi
allerede hadde bil og bor ut i det som utleie selskapene høflig kaller gokk.
Men så viste det seg at faren til Kinesisk læreren til ei jeg kjenner trengte
jobb og gjerne ville være min sjøfør. Ja, du leste riktig! Ok, tenkte jeg, jeg
prøver. Han viste seg å være en veldig snill og høflig mann. Men kanskje ikke
den beste sjøføren. Han hadde aldri kjørt med automat gir før første arbeidsdag
hos meg, han forsto ikke hvordan man kom seg ut av garasjen. Med litt hjelp
gikk dette fint og vi kom smått om senn ut på veien. Han bor på andre siden av
elven og viste seg å være dårligere kjent i Pudong enn meg. Der de andre expat
konene sitter og halvsover i baksetet og stoler på at sjøføren får de trygt
frem hvor enn de finner på å dra må jeg sitte i forsetet, se på GPS`en og prøve å forklare på
kinesisk/engelsk hvor vi skal. Dette resulterer i at jeg er kronisk forsinket
til alle avtaler. Jeg blir vel ikke veiviser med det første tror jeg. Det toppet seg vel da han forsøkte å kjøre ut av gården min
med sin svigersønns bil mens alarmen på bilen hylte og han ikke klarte å starte
bilen. Han satt den da i fri og seilte ned over veien. Vet ikke helt hva han
hadde tenkt skulle skje da han kom seg ut i veien. Men jeg måtte altså hjelpe
min sjøfør med å skru av alarmen og starte bilen. Et par nesten kræsj senere
med både folk og fe bestemete jeg meg for å ta lappen selv, og si opp sjøføren.
Det å ta lappen her fortjener sitt eget
blogginnlegg, fordi det er noe av det rareste jeg har vært med på;) jeg kan røpe såpass at jeg besto, men ikke med glans.
den lykkelige innehaver av kinesisk førekort |
Ett et par ansettelses forhold senere kan jeg oppsummere:
Ayi som ikke er ayi- slitsomt i starten, men veldig bra nå.
Sjøfør som ikke er sjøfør, ikke det beste eller tryggeste
valget. Ikke lett å være arbeidsgiverJ
Oioioi! Må si jeg er imponert :) detta gikk da fort!
SvarSlettHaha, det er den beste historien jeg har hørt på lenge :)
SvarSlettGratulerer med Kina-lappen! Kjør forsiktig!
Hahaha!!
SvarSlettBare gleder meg til å høre om selve det å ta lappen jeg! Ikke mange som kan skryte på seg å ha kinesisk førerkort nei!!
Hhehe, det er overraskende mye trafikkregler som ingen følger her! Jeg har ikke turt å kjøre enda, men på mandag må jeg!
SvarSlett