mandag 17. september 2012

Gjesteinnlegg fam. Engh på besøk

Ni hao!

Da vi bestilte reise i april virket det langt fram i tid. Plutselig var avreisedagen der  - og med mellomlanding i Helsinki før landing i Shanghai var vi ved målet.
Turen var veldig behagelig, og Odd-Arne koste seg på turen til tross for hans skeptisisme til å fly.

Første turen etter annkomst.
Turist stop:)
På dag en badet vi og koste oss ved bassenget. Hadde også en liten tur bort for å se det flotte golfanlegget, som vi "tilfeldigvis" skulle komme til å bruke noen ganger. Nydelig biffmiddag på kvelden, og slitne som vi var etter turen gikk alle tidlig til sengs.

Dag 2 startet med å kjøre Kristian til barnehagen, ca45 min. med bil hver veig. Senere dro vi til Green City og Carrefour. Enorme shoppingsentre. Imponerende kjøring av Elisabeth i den gedigne trafikken, med en kjørekultur vi aldri har sett maken til.

Dag 3 gruet vi oss litt til da vi skulle besøke barnehjemmet som Elisabeth hadde snakket så mye om. Det ble en sterk opplevevelse med disse barna. Noen bundet fast i stoler eller senger uten noen form for frihet. Må innrømme at det kom noen tårer under dette besøket. Minner oss om hvor godt vi har det hjemme.
Ny dag med store opplevelser og shopping i etterkant.

barn på barnehjemmet

Dag 4: Her er det bare å følge med på det fantastiske opplegget som Vegard og Elisabeth har lagt opp til. Odd-Arne og Vegard går en 18 hulls runde med golf sammen med Vegard sin sjef, Kjetil. De koste seg visstnok veldig. De andre gikk en lang tur rundt omkring i nærområdet med landsbyen og fiskehavn, og fikk inn masse inntrykk derifra.
Glade på blues klubb
På kvelden var vi på bluesclub, House of Blues & Jazz nede i Shanghai. Aldri opplevd noe lignende og flott stemning i hele mitt liv.  Selvfølgelig masse god mat i forkant, denne gangen Koreansk.
Sent på kvelden skulle vi ta taxi hjem, damene hoppet elegant inn i en taxi. Gutta skulle ta den andre. Elisabeth fikk en litt dårlig følesle av at det var noe galt og ringte Vegard for å høre om han hadde Odd Arne i bilen. Det hadde han ikke......
Han sto mutters alene igjen utenfor en nattklubb i Shanghai, uten muligheter for å ringe noen. Han følte nok at denne byen var litt større enn Rudsbygd, og ble litt bekymret. Da vi kom for å hente han hadde han alt blitt venn med ymse klientell utenfor klubben. Alle jublet da vi kom for å hente han! Glad for å slippe å bli uteligger i Shanghai hoppet han raskt inni bilen våres:)

Dag 5. Drar på fakemarked, nok et kjøpecenter med store muligheter for pruting. Dette ordnet Elisabeth og Vegard med glans. Noen småting ble kjøpt inn, og Odd-Arne og Vegard fikk kjøpt seg nye skreddersydde dresser som skulle hentes på fredag 14/9. Pris kr. 850 inkl. skjorte. Dette er billig!!! Hele tiden blir vi ledsaget av supre guider og særdeles gode sjåfører, (Elisabeth og Vegard)
Elisabeth kjører jo for det meste da Vegard jobber på dagtid, og hun imponerer mer og mer med sin trygghet i den store trafikken. Kristian er alltid blid når han blir hentet i barnehagen kl.15:00 hver dag. Han er jo et fantastisk barnebarn som det ikke finnes maken til (er jeg helt sikker på)!!!

i Taikang Lu
Dag 6: Som vanlig er Kristian tidlig oppe og (bestemor) er alltid flink med 1. økta med å få stelt han og få i han mat før han skal til barnehagen. Alltid leken og blid, men litt lei seg når han ankommer barnehagen. Vi drar igjen til sentrum med planer om manikyr og pedikyr og Odd-Arne får nakke/skuldermasasje før han etter mye masing klipper håret sitt. Elisabeth henter nytt pass til Kristian før vi drar hjem. Har en god lekestund på lekeplassen med Kristian når vi kommer hjem.

Dag 7: Planen i dag er å (bestige) den høyeste bygningen i Shanghai. (Shanghai World Trading Center. 494m. Enorm opplevelse . Ser også Shanghai from the sky, med alle kjente bygninger og områder. Senere spiser vi en fantastisk sushilunch. Den aller første for vår del. Dagen avsluttes med en himmelsk Coldstone-is og bading med Kristian på ettermiddagen.

utsikt fra SWTC
Dag 8 er planen å dra til gamlebyen på den andre siden av elva. Vegard har tatt seg fri fra jobben og er klar til guiding mens Elisabeth leser på sine studier og oppgaver. Vi ankommer gamlebyen ca.kl 14:00 og starter vandringen gjennom markeder og det som virkelig er kulturen i Kina med trange gater og lukt av gammel tradisjon. Spennende å se hvordan folk klarer seg med de små ressursene de har. En eim av kloakk og fisk og gamle salgsboder setter seg i neseborene minner oss igjen om hvor godt vi har det i lille Norge. Er også innom dyremarkedet med alt som finnes av små og store kryp på godt og vondt. Etter lunsh er vi klare for Kinesisk akrobatikk på høyeste plan. Vanvittig opplevelse. Kl.21:30 er dagen slutt og vi drar hjem i taxi med en veldig sliten sjåfør som halvsover det meste av turen. Spes. opplevelse det også, men hjem kom vi.

Dag 9 : Nok en dag med opplevelser vi ikke har sett maken til. Vi drar til Zoo (dyreparken) Leier oss en sykkel for 4 personer. Kristian er sjefen og sitter i midten bak, men først blir fraktet inn til de store dyrene med buss. Her får vi se løver og tigere, geparder og andre store kattedyr. Elefanter, sjiraffer og, du kan bare tenke deg, Skikkelig safaritur i lukket buss. Tøft!!
Senere sykler vi rundt og ser på apekatter og masse andre mindre farlige dyr. Har også med oss god niste fra hjemme som fortæres midt i den store, flotte parken. Da turen er ferdig, er alle veldig fornøyde, og glade for at vi valgte sykkel. Godt for beina. Kristian var også veldig fornøyd da turen var slutt.

Dag 10:Rolig dag hjemme mens Vegard spiller golf. Kristian har fått sneven av forkjølelse, så vi dropper bading, men leker litt i lekeparken. På kvelden drar vi inn til byen(Shanghai) for å spise kinamat på en lekker restaurant som heter South Beauty. Eget spiseavlukke med masse spennende retter, plukket ut av Vegard og tildels Elisabeth. Herlig!!! Kvelden avsluttes med lett discodans og en liten bit dart, der Astrid tar kaka. Rolig, men en spennende aften.

Koser seg med bestefar.
Dag 11: Nå har Kristian dessverre blitt nokså syk, og alle er litt lei seg for det. Astrid, Odd-Arne og Vegard slapper av med litt golf på drivingrangen mens Frida og Elisabeth passer Kristian. Nydelig taco til middag. Kristian og Elisabeth baker cookies på kvelden. Gleder oss til å smake.

Kristian har begynt i barnehagen
Epilog: Dette har vært et eventyr fra ende til annen med sterke opplevelser med vertskap som har lagt hele sjela si i at vi skal det ha det godt, og imponerer med sine guidekunskaper som vi er helt sikre på at ingen andre kunne gjort bedre. Tusen takk for en kjempeopplevelse!!!! Et uforglemmelig minne for livet.

hele gjengen med god kinesisk øl

Hilsen Frida, Astrid og Odd-Arne :-)