onsdag 25. januar 2012

Annual party

I forbindelse med kinesisk nyttår holdt KMCS annual party på SAS hotellet i Shanghai. Der var det fullt hus, nydelig kinesisk mat (bedre enn Kongs) og mye godt å drikke. Jeg skvatt litt da jeg så på menyen. Suppen jeg akkurat hadde spist var "monkey brain soup". Jeg tenkte det værste om kjøttklumpene som jeg akkurat hadde drøvtygd, men heldigvis stod det litt lenger ned at det var snakk om apehjernesopp, og ikke en faktisk apehjerne.

Ingeniørene stod selv for underholdningen. Underholdningen var alt fra det pinlige til veldig bra. Blant annet ble vi nordmennene tatt med opp på scenen hvor en og en fikk hodetelefoner over ørene med kinesisk pop-musikk. Oppgaven var å synge etter musikken, så skulle kineserne gjette hvilken låt det var. Kvaliteten var vel litt ymse. Mer piping enn synging. Siden jeg var sistemann i rekka så fikk jeg litt tid til å tenke ut en strategi - jeg ventet en halv strofe med å synge slik at jeg hele tiden hørte hva jeg skulle synge før jeg sang det. Og selv kineserne måtte gi trampeklapp, tydelig imponert over "flytende" kinesisk, og god innlevelse.

Videre er jeg blitt godt kjent med det de kaller kinesisk risvin eller risbrennevin som satte selv en garvet gudbrandsdøl på prøve. De fleste mente at du både gulper og svetter brennevinet i 3 døgn etterpå, men jeg har ennå ikke hørt kona klage på dårlig lukt. Mulig hun er forkjølet?

Å sammenligne annual party med et godt gammeldags norsk julebord blir nok ikke veldig feil. Her stod drikkingen i fokus, og det ble en tydelig oppmerket sti fra spisesalen til toalettet utover kvelden.

Førsteinntrykket mitt i jobben her nede er at det er et veldig godt samhold mellom nordmennene som jobber her. Dette setter jeg stor pris på. I tillegg merker jeg at kineserne er veldig dyktige mennesker, og de har også vært relativt åpne i forhold til det jeg er blitt advart mot. I det hele tatt så synes jeg det hele lover veldig fra for fremtiden.

Gan Bei! Bånnski!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar